Parkbosbruggen 1
Staalbouw

Parkbosbruggen, Gent

Brug over de Ringvaart in Gent

Parkbosbruggen 3

In Gent werd een fietspad gerealiseerd om de bestaande route van de fietsostrade F7 te voltooien. De nieuwe bruggen overspannen het Ringvaartkanaal, de R4-autoweg en de E40. Om die aanzienlijke afstand te overbruggen, werd gekozen voor een staal-betonconstructie.

De brug over de Ringvaart (André Denysbrug) heeft een lengte van 136 m en bestaat uit een stalen hoofdligger met daarop een gewapende betonplaat, ondersteund door stalen pijlers op een fundering onder helling aan de oevers van de Ringvaart. De 1 m brede, kokervormige hoofdligger is in rechte lijn uitgevoerd, terwijl de bovenliggende betonplaat een S-vorm heeft, zodat ze variabel overhangend is. De stalen onderdelen en een gedeelte van de betonplaat werden geassembleerd in ons atelier en daarna per ponton overgebracht naar de werf, om dan met een mobiele kraan te worden gemonteerd.

De brug over de E40 (Zoé Borluutbrug), die 138 m lang is, is ook een gemengde staal-beton constructie met een stalen hoofdligger van 1 m breed en een variabele hoogte. Het vaste punt van deze constructie bevindt zich ter hoogte van de W-vorm (vier aaneengesloten hellende pijlers). De centrale overspanning boven de snelweg werd geassembleerd op een oude snelwegafrit in de buurt. Na het betonneren van de plaat werd het geheel ter plaatse gebracht met SPMT’s en gemonteerd met twee mobiele kranen.

In de hoofdoverspanning van de Ringvaartbrug is een verticale trillingsdemper geplaatst. De brug over de E40 is uitgerust met twee trillingsdempers (een transversale en een verticale).

Opdrachtgever

Stad Gent

Design

Bureau Greisch

Uitvoering

2016

Bouwplaats

R4/E40, Gent

Gewicht

219 Ton

Overspanning

76 meter

Lengte

136 meter + 138 meter

Gelijkaardige referenties

Al onze referenties