Oude sluis vervangen door keersluis
De oude sluis Limmel in het Julianakanaal is in 2018 vervangen door een nieuwe keersluis. Hierdoor kunnen ook grotere binnenvaartschepen gebruikmaken van de Maasroute, één van de belangrijkste scheepvaartverbindingen in Europa. De nieuwe sluis beschermt tegen overstromingen, maar heeft geen schutfunctie meer. De oude sluis bij Limmel schutte slechts enkele keren per jaar, waardoor de functie overbodig werd. De nieuwe brug over het Julianakanaal scheidt fietsers en auto’s van elkaar en verbetert de verkeersveiligheid voor inwoners van Itteren en Borgharen.
Zowel brug als hefdeur werden compleet in ons atelier afgewerkt en als één onderdeel tot op de bouwplaats in Limmel gebracht. Ter plaatse werd de brug met SPMT’s en een vijzelconstructie op z’n plaats getild. De hefdeur werd met een drijvende bok en een mobiele telescoopkraan in de sponning getild en zo tussen beide heftorens gemonteerd.
Besix Nederland / Rijkswaterstaat
Quist Wintermans Architecten
2015 - 2016
Ankerkade, Maastricht
Hefdeur: 185 ton, Brug: 360 ton
75,5 meter
77 meter