De Matadibrug wordt na de Bataviabrug de tweede fietsers- en voetgangersbrug die de Oude Dokken met de binnenstad verbindt.
De Matadibrug, verwijzend naar de havenstad in Congo, wordt 110 meter lang en 6 meter breed en verbindt de recent gerenoveerde promenade Kleindokkaai met de Handelsdokkaai,waarvan de renovatiewerken nog voor de zomer afgerond zijn. De Matadibrug is het architecturale zusje van de Bataviabrug, maar geen exacte kopie. Zo zal het een vaste brug zijn met een aangepaste helling. Het vaarvenster van 4,8 meter zorgt ervoor dat vaartuigen zich eronder kunnen verplaatsen.
De nieuwe Matadibrug zorgt voor een vlotte en extra verbinding tussen de stadsring en de Gentse binnenstad. Zo maken we het voor fietsers en voetgangers aangenamer om te pendelen. Dit kan een stimulans zijn om meer te fietsen en te wandelen, ook voor woon-werk- of woon-schoolverkeer. Een extra ingreep dus om de pendelaar de fietsreflex te bezorgen én om onze doelstellingen inzake modal-shift te behalen.
In ons atelier in de Gentse haven werken we al sinds november 2023 aan de nieuwe Matadibrug. Onze collega's van Artes Depret staan in voor de voorbereidende werken, het vlottend materieel en de installatie van de brug ter plaatse.
“Enkel al in het atelier zullen we naar schatting 4.000 à 5.000 manuren zoet zijn met de brug. De brug wordt vlak voor de zomer vanuit de loods via het water in vier grote delen vervoerd naar de Oude Dokken”, weet Pieters. “Daar wordt ze ter plaatse aan elkaar gelast. Na de zomer legt een onderaannemer dan het wegdek en wordt er een leuning geïnstalleerd, mét ingewerkte verlichting. Eind 2023 moet de brug klaar zijn.” zegt projectleider Evelien Pieters.