P506 TRACTEBEL Fietsbrug Nevele Zwart cam G 20170830 kl
Staalbouw

Lovelingbrug, Nevele

Nieuwe brug 56 meter

De bouw van de nieuwe Lovelingbrug is een project van De Vlaamse Waterweg nv in samenwerking met Stad Deinze en Farys. Bij de initiële start van de bouw in 2022 doken problemen op met de grondgesteldheid. De zoektocht naar een oplossing voor de fundering van de brug vroeg veel studie- en rekenwerk, en was een tijdrovend proces. Na overeenstemming over de oplossing, onder andere aangepaste funderingspalen en een bijkomende secanspalenwand, herstarten de werken in februari 2024.

De nieuwe brug over het Afleidingskanaal van de Leie zal een overspanning hebben van 56 meter en een breedte van 3 meter in het midden van de brug tot 6 meter op de uiteinden. Het stalen brugdek is slank en hedendaags. Ondanks het hoger liggende brugdek zullen de aanloophellingen en de trappen op beide oevers, aanzienlijk minder steil zijn dan bij de oorspronkelijke brug.

De Lovelingbrug krijgt een doorvaarthoogte van 7,5 meter waardoor schepen met 3 lagen containers er vlot onderdoor kunnen varen. Dat is noodzakelijk omdat het Afleidingskanaal van de Leie deel uitmaakt van het Seine-Schelde-netwerk. Dat Europese programma moet voor een vlot en efficiënt binnenvaartverkeer zorgen tussen het Seine- en Scheldebekken.

Als de werken volgens planning verlopen, zal de nieuwe brug tijdens de zomer 2025 afgewerkt zijn. De stalen brugonderdelen worden eerst in ons atelier gelast en vervolgens naar Nevele gevaren.

Bron: Bouw Lovelingbrug in Nevele herstart | De Vlaamse Waterweg nv

Client

De Vlaamse Waterweg

Design

Tractebel

Implementation

2024 - 2025

Construction site

Vaart Links, 9850 Nevele

Overspanning

56 meter

Similar sites

Our sites