De Suzan Danielbrug ligt in hartje Brussel. Deze hybride bowstringconstructie over het Zeekanaal Brussel-Schelde ligt in het verlengde van de Simon Bolivarlaan en de Picardstraat en verbindt de Akenkaai met de tegenoverliggende Materialenkaai. De imposante stalen bogen en pijlers, waarvan de bijzondere vormgeving voortvloeide uit de asymmetrische dwarsschikking en krachtoverbrenging, zijn uniek in hun soort.
Wij produceerden de uit de kluiten gewassen pijlers die het centrale brugdek ondersteunen en de slanke bogen die het betonnen wegdek dragen in ons atelier in Gent.
De gedrongen geometrie van de bogen en pijlers vereiste het gebruik van verschillende staalsoorten (S355, S460 en S690) en grote plaatdiktes en lasvolumes. Door de gunstige ligging van ons atelier aan het kanaal Gent-Terneuzen streefden we er naar om de bouwdelen maximaal te prefabriceren in het atelier met het oog op watertransport naar de bouwplaats.
De beschikbare doorvaarthoogtes en diepgangen op het traject leidden tot prefabricatie van de twee bogen (elk in twee helften van 55 tot 65 ton) en de twee pijlers (elk in één geheel van 25 ton). Alle bouwdelen zijn in één beweging per binnenschip naar de werf vervoerd en op de Materialenkaai geassembleerd, waarna het betonnen brugdek werd gerealiseerd.
De volledige constructie van de hoofdoverspanning weegt ruim 1200 ton, waaronder 290 ton staal voor de bogen en de pijlers.
Beliris – FOD Mobiliteit en Vervoer
Bureau Greisch
2019 - 2022
Picardstraat, 1000 Brussel
286
60
116
Stalen tuibrug met een pyloon
Bouw van twee fiets- en voetgangers bruggen in Hoboken
Bouw van een nieuwe schipdeur en renovatie van twee bestaande schipdeuren te Zemst
Brug over de Leie tussen Wielsbeke en Waregem voor fietsers- en voetgangers.