Aelterman maakte deel uit van de combinatie Via T Albert, die het DBFM project uitgevoerd heeft voor een tweede cluster van 8 bruggen over het Albertkanaal. In de werkplaats in Gent werden drie bruggen in grote bouwdelen gebouwd. De brug in Beringen betreft de grootste boogbrug aanwezig op het Albert kanaal. De brug heeft de vorm van de overige generieke bruggen over het Albertkanaal. Echter door z’n schuine inplanting over het kanaal is deze brug veel langer, alsook veel zwaarder, dan de overige generiek bruggen. Ter plaatse is deze boogbrug op een naastgelegen montageterrein samengebouwd, waarna deze in één geheel op z’n plaats werd gevaren. De brug in Herentals betreft een atypische brug over het Albertkanaal. Door de aanwezigheid van een hoogspanningslijn kon de typische generieke brug niet worden gebouwd op deze locatie. Daarom werd ervoor geopteerd om hier een tuibrug te bouwen, waar de vier tuien bestaan uit grote stalen kokervormen. Op deze manier dan de hoogte van de brug in het midden van de overspanning beperkt blijven. Tenslotte werd ook nog de Hoogmolenbrug in Schoten gebouwd. Dit betreft een generieke vorm van boogbrug, echter met een lengte van 128m. Deze brug werd eveneens op een naastgelegen montageterrein samengebouwd, waarna de brug op z’n plaats werd gevaren. Deze brug biedt naast de rijweg ook plaats aan een ecostrook waarbij naast het verkeer ook de dieren ook een mogelijkheid hebben het kanaal te kruisen. |
De Vlaamse waterweg
2019 - 2022
Albertkanaal, 3580 Beringen
1200 ton
123 meter