Bouw van een nieuwe schipdeur en renovatie van twee bestaande schipdeuren te Zemst
De schipdeuren van de sluis in Zemst waren dringend aan onderhoud toe. Om calamiteiten in de toekomst te vermijden, werd ook een derde nieuwe schipdeur gemaakt.
De sluis van Zemst kon over twee schipdeuren beschikken. Deze schipdeuren werden ingezet om (delen) van de sluis droog te zetten door deze voor en achter het gewenste sluishoofd af te zinken in de daartoe voorziene nissen. De twee schipdeuren waren aan grondig onderhoud toe en moesten hiervoor verplicht afgevoerd worden naar een droogdok. De bestaande schipdeuren moesten ook voorzien worden van kleine vlinderkleppen die gebruikt zouden worden voor het afzinken en grote vlinderkleppen die gebruikt zouden worden om het drooggezette sluishoofd opnieuw te vullen.
Om in geval van calamiteit de nodige ingrepen te kunnen doen in de sluis, moesten er steeds twee schipdeuren aanwezig zijn in Zemst. Daarom werd ook een derde, nieuwe schipdeur gemaakt.
De deuren zijn gemaakt uit staal met beton als ballast. De elektromechanica bestaat onder andere uit grote en kleine vlinderkleppen en dompelpompen. Deze worden in de schipdeur ingebouwd.
De Vlaamse waterweg
SBE
2022
Sluis, Zemst
325 Ton