Robot helpt Aelterman met de staalherstellingen en -verstevigingen op Viaduct Vilvoorde.
De komende jaren zal het viaduct in Vilvoorde worden vernieuwd om de toekomstige veiligheid te waarborgen, de brug geschikt te maken voor uitzonderlijk transport en mogelijk in de toekomst een vierde rijstrook te openen. De staalherstellingen en -verstevigingen die hiervoor nodig zijn, zullen door Aelterman worden uitgevoerd.
Om deze uitdaging aan te gaan, hebben we 6 mechanische armen ontwikkeld die elk ongeveer 2,5 ton kunnen tillen. Deze op maat gemaakte machines worden momenteel getest om de komende 6 à 7 jaar dienst te doen op het project in Vilvoorde aan de binnenzijde van de brug.
Momenteel wordt een FAT test uitgevoerd. Een Factory Acceptance Test (FAT) is een testproces dat wordt uitgevoerd om te verifiëren of een systeem, machine, of ander soort technologisch product voldoet aan de specificaties en eisen die zijn overeengekomen tussen de leverancier en de klant. Deze test wordt uitgevoerd voordat de mechanische armen worden getransporteerd naar het viaduct, en vindt momenteel plaats in de werkplaats van onze onderaannemer REVIMAXX.
Daarna volgt nog een SAT test (Site Acceptance Test). Dit is een testproces dat wordt uitgevoerd om te verifiëren of een systeem, installatie of product correct functioneert op de locatie waar het uiteindelijk zal worden ingezet. Anders dan bij de Factory Acceptance Test (FAT), die plaatsvindt op de locatie van de leverancier, wordt de SAT uitgevoerd in de brugkoker van het viaduct Vilvoorde, dit nadat de mechanische armen geïnstalleerd zijn maar voordat ze volledig operationeel zijn.